کد خبر : 1532             انتشار : 1395/04/06 11:38          تعداد بازدید : 1434
درحاشیه نمایش"آب خاک آتش"

چگونه جغرافیا تغییر می کند،چگونه واقعیت، دروغ می شود

۹۸درصد پروژه550هکتاری در مناطق عرب نشین است اما ما در سرتاسر فیلم که موضوع محوری این پروژه است فقط نمادها و نواهای بختیاری می بینیم و می شنویم!!
آب خاک آتش
شیرین فرحانی مجد
دانش آموخته ی تاریخ ، جغرافیا ورسانه


"آب، خاک ، آتش"، عنوان فیلم سفارشی که به تقلید از نام فیلم مستند ماندگار حوزه ی نفت، یعنی "موج، مرجان، خارا" ساخته ی مستند ساز، وداستان نویس برجسته "ابراهیم گلستان" است، نماد یک اثر شبه مستندی ست که ملغمه ای از لابی گری ها و کژتابی هاست؛ چیزی که علی العموم در ساحت سینمای مستند نباید باشد.
اصلی ترین تفاوت فیلم مستند بافیلم داستانی در جنبه ی رعایت اخلاق درپردازش اطلاعات صحنه و پشت صحنه ی فیلم است. در مستند، پشت صحنه باید مثل صحنه پاک و منزه باشد. یعنی فیلمساز هم باید در ساز و کار و پیش تولید مسیر سالمی را طی کند و هم در خلال تولید به ساحت مستند مقید باشد. در فیلم داستانی اما هدف وسیله را توجیه می کند و در شکل تامین منبع مالی فیلم، الزام اخلاقی اولویت نیست و در متن اثر هم وفاداری به حقیقت محل مناقشه نیست. عیار فیلم مستند اما بسته به فراخی دستش در ارائه اطلاعات دست اول از همه ی ابعاد سوژه اش است. یعنی پنهان کردن بخشی از حقیقت به هر منظوری نکوهش شده است. ما در مستند مدیریت اطلاعات برای فریب مخاطب نداریم.
فیلم"آب، خاک، آتش" ساخته ی "محمود رحمانی" هم در تامین بودجه درپشت صحنه) و هم درمدیریت اطلاعات (درمتن اثر) مسیربیمارگونه و غیر اخلاقی ای را طی کرده است، که به گمانم این ویژگی از وِیژگی های بارز رحمانی چه در عرصه فیلم سازی وچه درزمان مسولیت مهم اش طی سالیان اخیر در حوزه ی هنری خوزستان به عنوان معاونت بوده وهست).
شاید حقیقت در پس پرده رنگین تبلیغات، پروژه های خودستایانه ی بی درد و روکش چشم نواز تجهیزات (هلی شات، تراولینگ و جلوه های صوتی و تصویری) جهت پوشاندن خالی پنهان محتوا برای مدتی از نظر پنهان بماند و این فرصت را به کارگردان مرتزق بدهد تا رانتش را با خیال راحت و وجه ای مشروع نوش جان کند!! لاکن گذر زمان اثبات کننده ی ذات و حقیقت آدم هاست .
فیلم مذبور بی شک یک رانت است که دو دستی به کارگردان آن تقدیم شده مثل رانت های بیشمار پیشین، مثل جایزه چند صد دلاری جشنواره علمی دانشجویی که سفره اش را دبیرجشنواره پهن کرد تا کسانی مثل رحمانی بعنوان دانشجو از آن متمتع شوند، جشنواره ای که مملو بود از تخلفات آیین نامه ای و خاصه مالی و از همین رو دوره اولش شد دوره آخرش!
جالب آنکه استاندار معزول فی المجلس از رانت بعدی در قالب مستندی در مورد سرطان خبر می دهد با مبلغ ششصد میلیون تومان!! پولی که با آن می توان حداقل ده فیلم مستند فاخر ساخت، ششصد میلیون تومان برای ساخت یک فیلم آنهم برای یک کارگردان که گویی تنها و یگانه مستند ساز این استان است.
سوال این است که چرا جناب استاندار معزول دیگر مستند سازان استان را که قابلیت و اعتبار و جوایزشان از کارگردان مورد نظر کمتر نیست را نمی بیند؟؟ جزاین است که آن استاندار بامشاوره ی تنی چند از مدیران فرهنگی وشبه فرهنگی سرمایه گذاری کلان فرهنگی وهنری اش را مبذول می کند؟ خب، آیا آن مشاوران شبه فرهنگی وهنری، نمی دانند که چندین وچند فیلم ساز نام آور در این استان زندگی می کنند که به گواه فیلم وحضور جشنواره ی داخلی وخارجی شان، فخر سینمای این مرز وبوم هستند؟ مشکل کجاست که دبیر نخستین وآخرین جشنواره ی فیلم علمی، روبه رحمانی آورده است؟ آیا دچار آلزایمر مصلحتی شده است؟ واما برگردیم به متن فیلم واین که فیلم "آب، خاک ، آتش"، آیا مستند است؟ آیا توانسته است واقعیت طرح 550 هکتاری را ثبت کند؟
۹۸ درصد پروژه ۵۵۰ هکتاری در مناطق و زمین های مردم عرب استان است، ۲ درصدآن احتمالأ به ضرب و زوراستاندار معزول از مناطق بختیاری به پروژه سنجاق شد. دقت بفرمایید: ۹۸درصد در مناطق عرب نشین است اما ما در سرتاسر فیلم که موضوع محوری این پروژه است فقط نمادها و نواهای بختیاری می بینیم و می شنویم!! (در همین پرانتز لازم است برای این که عزیزان بختیاری احساس نژاد پرستی از این قلم نکنند، توضیح بدهم، بنده قصد دارم اشاره کنم که چگونه یک فیلم سازِ شبه مستند ساز، واقعیتِ جغرافیایی را تغییر می دهد وموجودیتِ انسان های بی نوایی که زمین های شان در طول دوران جنگِ تحمیلی از بین رفته است را تحریف می کند. آیا اگر یک مستند سازی بیاید وجغرافیای بختیاری را در اثرش تغیر وتحریف کند، موجب رنجشِ عزیزان بختیاری نمی گردد؟)
آقای"علینقی طاهری" در نقد فیلم پرسید : چرا انسان و مردم در فیلم غایب اند و فقط تجهیزات کار را می بینیم ؟
پاسخ روشن است : کارگردان به قصد وعمد سراغ عنصر انسانی نرفته است، چون اگر می رفت(که بر اساس اصل صداقت و پرهیز از مدیریت اطلاعات وفریب مخاطب، باید می رفت) ناگزیر می شد چهره، زندگی و درد و دل های مردم عرب را ثبت و ضبط کند و این موضوع دغدغه ی کارگردان و حامیانش نبوده ونیست . گواهی می گیرم نریشن تفرقه آمیزفیلم را . نگاهی به گفتار متن فیلم بیندازید :"! از سرچشمه تمدن بختیاری و گره زدن نیاکان زاگرس نشینش با تمدن بین النهرین" تا جای، جای فیلم که نژاد پرستی را فریاد می زند. حالا گاف ها و غلط های دستوری و نگارشی متن بماند پیشکش!
آیا مسولین جهادنصر از روح حاکم بر فرمان رهبرمعظم انقلاب(مدظله العالی) در خصوص پروژه ۵۵۰ هکتاری که همانا دلجویی از مردم عرب استان بعنوان آسیب دیده ترین قوم از جنگ تحمیلی و تقویت انسجام و وحدت اقوام می باشد، بی اطلاع هستند تا ازمغایرت واضح گفتار متن با این مفاهیم و شبهات فتنه انگیزش خرده گیری کنند؟ گویا آنان هم مفعول فرمایشی بودن این پروژه ی تحمیلی شده اند. این فیلم واین فیلم ساز شبه مستند شاز قطعأ محل مناقشه بیشتر خواهند شد ، چنانچه در زمان مسولیت چندساله اش در حوزه ی هنری خوزستان وبایکوت کردن بسیاری از مستندسازان عرب خوزستان در زمان مدیریت اش، محل مناقشه بود. به گمانم دروغ و تحرف، که بدل به ویژگی های آثار ارحمانی شده است، می تواند درس گفتارهایی باشد برای جوانانی که در مرز فروغلتیدن به این شیوه از مستند سازی هستند. برجسته کردن نقاط دروغ وتحریف آثاررحمانی شاید نوید دهنده ی این باشد درآینده شاهد مستندسازان شرافت مندی باشیم که عمیقأ براین باور باشند "هدف وسیله راتوجیه نمی کند".

*فرمایشی اصطلاح ابداعی نگارنده است و تفاوتش با سفارشی در این است که درفیلم سفارشی همپوشانی بین دغدغه ی فیلمساز با سفارش دهنده وجود دارد ولی در فرمایشی هیچ هم پوشانی عاطفی بین فیلمساز و سوژه وجود ندارد.
البحث في ارشیف الموقع
تقریر مصور لیوم الشاب في معشور
نمادهای حیوانی درتمدن عیلام/حسین فرج الله
النشاط المُزدهِر الثقافي ومنطقة معشور
إلمتهَم/شعر:حسين فاضل جنامي
شهرهایی حقیقی با نام هایی جعلی رضا شاهی
فرقة اگزار للمسرح تقدم باکورة اعمالها في مدینة معشور
احلى الاعياد بنکهة هلال و هيل + صور
تخریب و القای تفرقه بین نخبگان عرب در فضای مجازی
اسدی:در شادگان و آبادان، نخل‌های فراوانی در حال نابودی هستند
آیت‌الله کعبی:انتقال آب خوزستان با وجود مشکلات فراوان جای سؤال دارد
عادت هميشگي حاضران در عرصه فرهنگ
معایدة الکبری در روز اجرا لغو شد
استفاده از کولر آبی در هوای ریزگردی، ممنوع
نخستین جشنواره «تعلیم، رسانه، تربیت» در خوزستان برگزار می شود
مدينة تستر تحتفل بعيد الفطر المبارک/تقرير مصور
معایدة فرحة العید في مدینة المحمرة(اللیلة الاولی)/صور
معایدة عدد من النخبة الأهوازیة مع آیة الله الحیدري(صور)
معایدة عدد من النخبة الأهوازیة مع آیة الله الجزایري(صور)
مدينة رامز تحتفل بعيد الفطر المبارک/تقرير مصور
اجواء العيد في الدورق/تقرير مصور
العيد في قلعة کنعان /تقرير مصور
اجواء العيد في تستر/تقریر مصور
معرفی دو کتاب از مهندس عبدالرضا نواصري
شدة ورد هايکوية من الأهواز/مصطفی جمال
عزیز ( 1395-04-10 10:00 )
بی شک این حرکت هم در راستای حرکتهای دیگری هست که فرا استانی بوده و در سطح ملی حتی در صداوسیما جهت کوچک نمایی و در نهایت محو قوم عرب خوزستان در حال انجام است...جالب اینجاست که اینگونه حکتهای سخیف نه تنها نتیجه مطلوب عاملانشان را نمی دهند بلکه برعکس موجب تشویق و دلگرمی و اتحاد این قوم شده و در نهایت نتیجه معکوس خواهد داد

منصور ( 1395-04-09 12:37 )
خیلی تاسف داره،جالبه که بدونید درباره این آقا که اسمشو تو کشور بولد کردن الکی،همه فیلماش رو شخصی به نام فرید دغاغله که عرب الاهوازی هست می سازه .حتی ایده و فیلمنامه و کارگردانی رو فرید انجام میده.و اگه به تیتراژ فیلماش نگه کنید می بینید نوشته تدوین گر فرید دغاغله.هیچ فیلمی هم از خودش نداره.حتی یکی.
چرا این فیلم رو به آدمی مثله مهدی طرفی یا استاد حمید آل حمودی نمیدن که استاد همه ی فیلمسازان خوزستانی است.نمی دن که هزاربار فیلمساز تر از محمود رحمانی

قادر الاهواز ( 1395-04-09 03:30 )
عجیب است که چرا نباید کسانی مثله استاذ محمدرضا فرطوسی و استاذ حبیب باوی ساجد از فیلمسازان بزرگ جهان عرب این فلم ها را نسازند!!؟

مسعود ( 1395-04-08 09:15 )
نواهای غریب و مغرضانه با اصالت خاک

عبد علي بچاری(البکری) ( 1395-04-06 12:29 )
متأسفانه در تمام فیلمها چهره ای متفاوت و خلاف واقع از مردم شریف خوزستان و علی الخصوص جمعیت حد اکثری اعراب در این منطقه به نمایش گذاشته می شود مردمی با لباسهای مندرس و چهره هایی آفتاب سوخته با گویشی عجیب و غریب و گویی فراموش کرده اند که قبایل وعشایر عرب ساکن این مرز وبوم مردمانی با فرهنگ وشعور بالا با پیشینه تاریخی عریق، مردمی مهمان نواز با فرهنگی غنی و بر گرفته از فرهنگ اسلامی عربی می باشد در میان اعراب خوزستان مانند کلیه جوامع کنونی از کلیه اقشار و ادیان به چشم می خورد. پس عزیزان فیلمساز یا فیلمنامه نویس موظفند با این جمععیت ملیونی با کمال ادب واحترام برخورد نمایند. با سپاس بی پایان

 
مجله تحلیلی خبری بروال , دفتر مرکزی اهواز ، زیر نظر شورای سردبیری