حفل توقيع کتاب جديدحول الصابئةالمندائیين
حقاً .. هل نعرف الصابئة المندائیین؟!
نشرت قبل أیام دار نشر "یادآوران" الدولیة الواقعة في طهران، کتاباً یحمل عنوان "آیا صابئین مندائی را می شناسید؟" - في 240 صفحة - وهو الکتاب الثاني الذي یری نور النشر بقلم الکاتب الأستاذ "ساهي خمیسي (زهروني)". ..

يتفرع من نهر الجراحي في منطقة الخزاين وبعد ان يشق البزية يتحول الى سبعة افرع في موقع يدعى المشبک وهذه الأفرع الـ7 بعد اجتيازها الأراضي الزارعية تتصل بخور الدورق، ..

حریق در ابنیه تاریخی بازار عبدالحمید:
بخش‌هایی از «سرای دادرس» اهواز در آتش سوخت
بخش‌هایی از بنای تاریخی «سرای دادرس» در اهواز هفته گذشته در آتش سوخت. ..

اریخ می‌نویسد بیش از 20کشور در خرمشهر دفاتر کنسولگری و کاروانسراهای مختلف داشتند، قدیمی‌های خرمشهر می‌گویند که خرمشهر شهر اولین‌ها است، مردم خرمشهر مردمی غنی و ثروتمند بودند، خرمشهر پایتخت اشتغال کشور بود.... ..

" عرب " درواقع نام زبانی ست که گروهی از اعضای جامعه بدان تکلم می ورزند ، این امرچیزی فراتر از مسئله نژادی ، مرزبندی های سیاسی و موقعیت جغرافیایی تلقی می شو ..

شاید بتوان به جرأت گفت که زبان مردم عرب خوزستان جزء تنها زبانهایی است که هنوز کلمات فراوان اکدی که مربوط به 4300سال پیش است در خود داردوعلاوه برآن زبان آرامی که از 3000سال پیش رواج می یابد آثارکلامی فراوان برجای گذاشته، زبان سریانی نیز هنوز دربین این مردم زنده است... ..

بروال - کانت بيوتها تتمدد على الضفة الجنوبية لنهر الهوفل شمال شرق قرية البردية، والنصف الشرقي لقرية المحارة کان يقابل النصف الغربي لقرية الهدام التي تقع على الطرف الآخر من نهر الهوفل.. ..

نبهان اول فرزند شیخ سلمان جد اعلای نبهانی های اهواز ، از قبیله کعب و از عشیره نصار بوده است . نبهانی های اهواز ( بیت نبهان ) که به عامری ها شهرت دارند ، از تبار نبهان اول می باشند . .. ..

جهانی شدن اقتصاد ،فرهنگ وسیاست باعث گردیده که ارزشها، اندیشه ها ومعیارهای جدید زندگی ازطرف غرب ومشخصا جهان امریکایی واروپائی به سمت جهان اسلام صادر شود . وارزشهای سنتی ،دینی ، اخلاقی وروابط خانوادگی تحت تاثیر این موج جهانی شدن قرار گیرد . .. ..

مصاحبه با سیدمحمد آل مهدی
راهبری روشنفکری ِجهان عرب
عرب از دیرباز شیفتۀ مصر بوده است. ضرب‌المثل عربی می‌گوید: هر کشوری در چشم مردمش مصر است. بی‌گمان مصر در حوزه‌های گوناگون با سایر کشورهای عربی تفاوت دارد. ... ..

یبتدئ نص الإنجیل – الکتاب المقدس / العهد الجدید لدي المسیحیین – حسب روایة "یوحنّا"، بهذه العبارات: «في البدء کان الکلمة، والکلمة کان لدی الله، والکلمة هو الله. کان في البدء لدی الله. ..

بزرگترین خیانت به آثار تاریخی شوش را ژان دمورگان فرانسوی در سال 1897 با ساختن قلعه فرانسویان مرتکب شد . ..

پروژه ی مرنیسی نقادی عقل مردانه در جهان عرب است و او در تمام جنبه ها تلاش کرد که این نقد را به پیش براند. در حوزه ی نصوص مقدس به واکاوی و باز اندیشی پرداخت؛ به نقد واقعیت عربی پرداخت و سعی کرد از منظری فمینیستی تاریخ را بازخوانی کند ..

وى، از سياستمداران و فرهيختگانى انتقاد مى کند، که در پىِ نوسازى کشورند، اما ديدگاه آنان نسبت به "زنان" هيچ تغييرى نمى کند. از اين رو ـ و به نگرِ وى ـ تا هنگامى که زن، فرودست باشد، نمى توان در زمينه هاى اقتصادى و سياسى، به دموکراسى دست يازيد ..

قاليبافي در خوزستان قدمتي شش هزار ساله دارد .تاريخ اولين قاليبافان جهان را مردم شوش وعيلام ثبت کرده است .واز آن دوران تا به امروز زنان این سرزمین گره های قالی خود را با نقوش بر گرفته از تمدن عیلام ومعبد دور انتاش به هم پیوند می دهند ..

من ثلاثينيات حتى منتصف سبعينات القرن العشرين کانت قبيلة بني طرف تشيد السدود خلال فترة الصيف (لـ3 أشهر) على فرعي نهر الکرخة وهما شط الهوفل وکرخة نيسان (ونهر السابلة الذي يتفرع من کرخة نيسان)،... ..

...إن المجتمع/الشعب الأهوازي لکونه حُرم من معرفة تاريخه و تعلّمه، فإنه لمّا يستطع فهم حاضره و إدارک حقائقه، بل ظل يجهل بصفة عامة أن لديه تاريخاً عريقاً يجب عليه تعلّمه و الاعتداد به و استنطاقه أو إعادة کتابه لإيضاح ما غمض فيه أو اُستُغلق منه و لإظهار خفاياه و تفسير تحولاته و تغيراته ..

محوطه تاریخی ـ فرهنگی جهاد عشایر عرب خوستان در فهرست میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ثبت رسید. ..

ساختمان هلال احمر خرمشهر که پیش تر به «مضیف شیخ» معروف بود، در نوع معماری، بنا و آجر کاری یکی از بی نظیر‌ترین تزیینات اسلامی را دارد. ..

«‌گفتمان مدرنیته در فرهنگ عربی معاصر، به عللی عینی، با سنت در گیر است4» به عبارتی سنت در همۀ حوزه‌های دینی، فقهی، فکری، ادبی و. . . سلطه‌ای قدرتمند دارد و چنین حضور قدرتمندی گاهی سبب شده است، «هواداران مدرنیته، سنت را پیشاپیش مانع یا مزاحم» ادامۀ راه خویش بدانند. ..

بشت بالاپوشی است که مردم عرب از خوزستان تا مغرب عربی مصر وتونس آنرا می پوشند ودر واقع رایج ترین بالاپوش درمیان مردم عرب است ..

خوزستان سرزمین تمدن های فراموش شده ، سرزمین آثار تاریخی تخریب شده وبه تاراج رفته ، سرزمینی که هزاران سال مانند مادری مهربان اثار تاریخی این ملت را در دامان خود پنهان نموده واز چشم نااهلان در زیر خاک دامنش نگه داشته است. ..

بقلم:عبدالرضا نواصري
خود شیفتگی تاریخی ما ایرانیان
ما در 104 سال گذشته از زمان مظفرالدین شاه تا کنون ( سال 90 شمسی ) 1000 میلیارد دلار درامد نفت داشته ایم ژاپن طی دو دهه گذشته سالانه 5000 میلیارد دلار تولید کرده است ودر 104 سال گذشته حدود 156000 میلیارد دلار تولید کرده است انها ادعاهای ما را ندارند . در سال 25000 نفر در جاده های کشور کشته می شوند اما ما ادعای فتح جهان را داریم . ..

معرض الاهواز عبر التاريخ مبادرة عظيمة وجسيمة تمّ فيها وبشکل عابر وخاطف ، حفر تاريخنا اللامع من تحت طبقات الطمس والنسيان والتجاهل واخراجه من تابوت الموت والعدم ، لعالم الوجود والحياة والعلن بشکل رسمي وصريح . ..

في البیان الختامي معرض الأهواز عبر التار
المعرض وسیلة لتعریف الشخصیة الأهوازیة
السعي في إعادة الثقة بالنفس للجمهور الصاعد و تمتین الجذور العقائدیة العمیقة لهذا المجتمع العربي الذي وصفه قائد الثورة الإسلامیة آیة الله العظمی الخامنئي ببوابة التشیع ... ..

کتاب مقدس تورات مانند قرآن کریم سرشار از قصه ها وداستان های پیامبران است که این یکی از شباهت های این دو کتاب آسمانی است.هرچند که گفته می شود که درکتاب تورات تغییراتی صورت گرفته اما هرچه هست هنوز مفاهیم مشترک زیادی با قرآن کریم دارد. ..

بقلم:مریم فرطوسي
نمایشگاهی که منبع شد
برای پایان‌نامه به مشکل خورده‌ام. بارها به خودم می‌گویم بین این همه شهر چرا باید موضوع پایان‌نامه‌ام تاریخ اهواز باشد؟ که حتی منابع انگشت شماری در باره ی اون نیست به هر دری زده‌ام، هر سایتی که می‌شناسم خوانده‌ام ولی همیشه به در بسته خورده‌ام.... ..

آیا تاریخ فقط گذشته است؟ تاریخ اسلامی فقط صدر اسلام و قرون میانی است؟ چرا در این نمایشگاه به اهواز معاصر توجهی نشده است؟ در حقیقت، اگر این چند گروهی که نام بردم معرفی می شدند قطعا به ارتقا یا کمال فرهنگی نسل نوجوان یا جوان کمک بیشتری می کرد ..

في زیارة لمعرض الأهواز عبر التأریخ:
الأهواز لم تکن مدینة واحدة إنما کانت جمع من المدن
إن التاریخ یذکر إن الأهواز لم یکن مدینة واحدة انما کان جمع من المدن وایضا مرکز هذه المنطقة و وکلاء ائمة اهل البیت علیهم السلام عندما کانوا ینزلون فی هذه المدینة ... ..

عندما ندرس أدب و تاریخ و جمیع المکتوبات في تلک الحقبة لانجد فیها و لو ورقة تتکلم عن العنصریة.فالإنسانیة اولا و آخرا کانت المعیار الإساسي للتعامل في الدوائر المشعشعیة. ..

طالب الدکتور عبدالحسین سماوي و من خلال محاضرة في معرض الأهواز عبر التأریخ بتخصیص مادة دراسیة عن تاریخ الأهواز،ذلک لإستعادة العزة و الروح الإسلامیة فیهم. ..

عدم اهتمامنا بتعریف شخصیة الشیخ سلمان سبب بعدم معرفته حتی في مدینته. في المقابل کریم خان الزند و الذي یذکر التأریخ بأنه حارب هذا الإنسان العظیم و قام بتخریب السد المعروف یلقب بألقاب و تسمی بإسمه الشوارع و المدن و ...فعلینا بدراسة ایجابیات هذا المعرض. ..

سیدمحمدآل مهدی در نشست نقد خانه کتاب:
دو نگاه متفاوت اندیشمندان عرب به غرب
پنجاه و ششمین نشست خانه نقد با عنوان «تبارشناسی اندیشمندان مسلمان معاصر در شمال آفریقا» با همکاری پژوهشکده تاریخ اسلام در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد. ..

علی هامش معرض الأهواز عبر التأریخ:
من میزات المعرض أنه لایقصي احد و یهتم بالجمیع
من العوائل السیاسیة اشار سیاحي الی عائلة البریدیون أی آل برید و الذین حکموا من الأهواز حتی بغداد لیس حکما سیاسا بحتا بل کان حکما علی القلوب. ..

عدم تغییر نام‌های اصیل مناطق مختلف، درخواستی منطقی، معقول، قانونی و شرعی است. تغییر نام اماکن هیچ مبنای عقلی، شرعی و قانونی ندارد. من مخالف تغییر نام مناطق مختلف، حتی اگر روستایی دور افتاده باشد هستم ..

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: تاریخ دوره مشعشعیان باید وارد کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دوره‌های مختلف شود. ..

آیت الله عباس الکعبي:هذا المعرض و بسبب الرؤیة العلمیة و الثقافیة العمیقة اصبح حدثا عالمي و استقبله المفکرین و العلماء في المنطقة.و استطاع أن یأخذ الزوار الی عمق التأریخ و الحضارة الإسلامیة في المحافظة لذلک یجب استمراره کمتحف دائم و عرضه في الدول العربیة. ..

من أجل إظهار مدى التسامح الديني والاجتماعي لأهل الأهواز مع الأقليات الدينية الأخرى والتعايش السلمي خصوصا مع الطائفة المندائية الکريمة (الصابئة) عرض جانب من تراثهم ضروري جدا ... ..

الکثير من أبناء و بناتنا فط المجتمع لايعرف بأن "إبن سينا" إقتبس کتابه الشهير "القانون" من الطبيب أبوعباس الأهوازي وقسم لايستهان به من الشعب لم يسمع إسم "إبن سکيت" قط ... ..

فی المؤتمر الصحفی الخاص للمعرض
معرض "الأهواز عبر التاریخ "یقلص من ازمة الهویة
معرض "الأهواز عبر التاریخ" سیبدأ اعماله یوم الأربعاء 8 من شهر مهر فی متحف الفنون المعاصرة فی الأهواز. ..

الأحدث
معنا وریشه کلمه بشت /حسين فرج الله
آيندگان آثار تاریخی خوزستان را نخواهند دید+عکس
احياء «العبایه الهاشمیة» التراثيــة
پروژه یهودی سازی شاهرگ باستانی شوش کلید خورد + عکس‌
خود شیفتگی تاریخی ما ایرانیان
تاریخ خوزستان با تمدن اسلامی عجین شده است
عیلام یا ایلام؟
نهضة الإمام الحسين عليه السلام عطاء مستمر...
معرض الأهواز عبر التاريخ يبصر النور من جديد
" معرض الأهواز عبر التاريخ " نافدة نحوالماضي من أجل المستقبل
العرب ساکنین مختلف مناطق الأهواز منذ قبل الإسلام
المعرض وسیلة لتعریف الشخصیة الأهوازیة
عيلام وشوش در کتاب مقدس تورات
نمایشگاهی که منبع شد
نقدی بر نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ/دکتر عباس امام
آیت الله موسوي جزایری:اهواز درگذشته مجموعه ای از شهرها بود
الأهواز لم تکن مدینة واحدة إنما کانت جمع من المدن
لاتوجد ورقة واحدة في مکتوباتنا التأریخیة تشمل العنصریة
مطالبة بتخصیص مادة دراسیة لتدریس تاریخ الأهواز
نحن بأمس الحاجة لإعادة الثقة بالنفس
نبرد «ابوطوق» يادگار مبارزات عليه استعمارگر
«عسکرمکرم» را برای گردشگران مهیا کنیم
دو نگاه متفاوت اندیشمندان عرب به غرب
إهداء آثار تأریخیة لمعرض الأهواز عبرالتاریخ
من میزات المعرض أنه لایقصي احد و یهتم بالجمیع
مخالف تغییر نام مکان ها هستم،مسئولین جهت نامگذاری از اعلام تاریخی استفاده کنند
تاريخ مشعشعيان بايد وارد کتاب‌های درسی شود
معرض الأهواز عبر التأریخ سیجنب التأریخ من التحریف
آغاز ایران در کجا اتفاق افتاده است؟
معرض الأهواز عبر التاريخ ;خطوة في الإتجاه الصحيح
الأهواز عبر التاريخ، فعل وليس إنفعال/غزالة عمراني
معرض "الأهواز عبر التاریخ "یقلص من ازمة الهویة
عید قربان در عقیده عیلامیان
جایگاه زن درتمدن عیلام / حسین فرج الله
تاثیر زبان اکدی برزبان فارسی باستان / حسین فرج الله
مجله تحلیلی خبری بروال , دفتر مرکزی اهواز ، زیر نظر شورای سردبیری